Nic nowego, ale mój maluszek wyklejał takiego po raz pierwszy. Przy okazji oglądania pracy na gazetce, złapałam się na bardzo okejowym zachowaniu. Skomentowałam pracę mojego dziecka zgodnie z zasadami Oceniania Kształtującego. Pochwaliłam go za ładne przyklejenie bałwanka i narysowanie zaspy śniegu, która nie jest prostą linią. Ale powiedziałam też, że miotełka mu nie wyszła i pokazałam na przykładzie prac innych dzieci, jak mógłby ją narysować lepiej, pokazując palcem na ścianie, jak to krok po kroku zrobić.
Czy taki komentarz daje dziecku coś więcej, niż zwyczajowe "Bardzo ładnie, kochanie" ? Otóż tak. Daje bardzo wiele.
- dziecku nie czuje się ignorowane - "Tak, tak, ładnie, a teraz idź się pobawić, a mama poprasuje" Znacie to? Chyba każdemu rodzicowi się to zdarzyło chociaż raz. A taki maluch głupi nie jest. "Skoro rysunek jest dla mamy ładny nawet jak się nie staram, to po co się starać?"
- doceniamy dobre strony pracy, pokazując dziecku, że jesteśmy niego dumni i że coś potrafi, chociaż jest jeszcze małe
- jesteśmy szczerze i krytyczni, ale jest to konstruktywna krytyka. Pozwala ona dziecku dalej się rozwijać, a nie pozostać na danym etapie. Przekazana w życzliwej atmosferze na pewno nie urazi dziecka, a zmotywuje je do pracy nad sobą.
Dobra informacja zwrotna według Oceniania Kształtującego powinna składać się z 4 elementów:
- dobre strony - ważne, żeby od tego zacząć!!!!!
- słabe strony- w życzliwy i pełen szacunku sposób
- podpowiedzi, jak poprawić błędy
- podpowiedzi, co zrobić, by uniknąć takich błędów w przyszłości
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz