Etykiety

eksperymenty (37) jestem mamą (37) prace plastyczne (28) przyroda wokół nas (24) piątki z eksperymentami (23) z papieru (20) prezenty (17) wiosna (17) zabawy na świeżym powietrzu (17) zmysły pracują (17) świat zwierząt (16) sposób na dziecko (14) miejsca na wycieczki (13) nauka czytania i pisania (13) polecam (13) zima (13) lato (12) wesoła matematyka (12) woda (12) dzieci w kuchni (11) Boże Narodzenie (10) igłą i nitką (10) recykling (9) rośliny (9) tekściory (9) Tatry z dziećmi (8) nowe doświadczenia (8) zabawy ruchowe (8) zabawy z niemowlęciem (8) zmysłowe piątki (8) Wielkanoc (7) farbami (7) kwiaty (7) niekoniecznie pędzlem (7) projekt tęcza (7) przygotowanie do czytania i pisania (7) Kosmiczny listopad (6) OK (6) Pomoce dydaktyczne (6) dla mamy (6) kosmos (6) kreatywne (6) zabawy z małym dzieckiem (6) dotyk (5) pisanie (5) wakacyjna szkoła 2015 (5) wyklejanka (5) fotografia (4) kolorowe nutki (4) książki (4) smak (4) sprawdzenie wiedzy (4) słuch (4) Słońce (3) Ziemia (3) czytanie ze zrozumieniem (3) dla niejadka (3) jesień (3) kalendarz adwentowy (3) kartki (3) konspekty lekcji (3) patriotycznie (3) pomysły na w-f (3) projekty (3) równowaga (3) w mojej klasie (3) węch (3) zabawy dla pierwszaków (3) zabawy w domu (3) zabawy w szkole (3) zabawy ze słowami (3) ciąża (2) las (2) lekcja inaczej (2) mali rzeźbiarze (2) pisanie nie musi być nudne! (2) storyline (2) tutorial (2) układanki (2) wakacje (2) walentynki (2) wzrok (2) z komputerem za pan brat (2) zabawy integrujące (2) zdrowie (2) BuJo nauczanki (1) Nowy Rok (1) OK zeszyt (1) człowiek (1) escape room (1) gry komputerowe (1) gry na lekcjach (1) gry planszowe (1) inne (1) jak się uczyć (1) lalki (1) lapbook (1) mała fizyka (1) mikołąjki (1) mnemotechniki (1) noc naukowców (1) ogień (1) origami (1) pamięć (1) pojazdy (1) postanowienia (1) powietrze (1) warzywa (1) wyzwania (1) zabawy dla maluchów (1) zabawy z angielskim (1) zabawy z muzyką (1) zasady w klasie (1) zwierzęta (1) życie z nastolatką (1)

wtorek, 18 lutego 2014

Trochę o obowiązkach i zabawie

Jakiś czas temu rozmawiałam z innymi mamami o obowiązkach, które małe dziecko może mieć w domu. I zwątpiłam. Usłyszałam, że dziecko ma się bawić i spokojnie dojrzewać, a na obowiązki przyjdzie czas. Zdębiałam. Czy ja jestem nienormalną matką, czy one?
Na szczęście krótko później spotkałam się w innym gronie mam i kiedy poruszyłam ten temat okazało się, że moje dzieci nie odbiegają od normy.

Zachęcam Was do obciążania dzieci małymi obowiązkami domowymi. Takimi na miarę ich możliwości. Ale jednak. Co to daje? Oj, bardzo wiele:
- dziecko bardziej w siebie wierzy- "Skoro mamusia sądzi, że dam radę to muszę być świetny."
- uczy, że w życiu nic samo nie przychodzi, trzeba na wszystko zapracować
- uczy systematyczności- nieposprzątane zabawki będą narastały, a sprzątane regularnie nie sprawią kłopotu
- uczy szacunku dla pracy innych
- mama ma ciut mniej pracy i więcej czasu dla dzieci :)

Jak widać- same plusy. Poza tym małe dzieci bardzo lubią pomagać rodzicom. |To my je do tego zniechęcamy "Daj, ja to zrobię szybciej". Znamy?

Jakie obowiązki mają moje dzieci?
Julka (lat 7):
- latem wiesza część prania na balkonie ( bo w łazience nie dosięgnie)
- chodzi do sklepu po drobne zakupy
- sama szykuje sobie i bratu płatki na śniadanie
- wkłada naczynia do zmywarki
- dolewa psu wody i dosypuje karmy do misek
- odkurza, zamiata podłogę (wymaga to potem poprawy, ale robię to, kiedy nie widzi )

Krzyś (lat 4 od jutra):
- znosi naczynia ze stołu
- ściera kurze

Obydwoje:
- opróżniają zmywarkę
- wynoszą ze mną śmieci ekologiczne
- chowają swoje ubrania po prasowaniu do szaf
- parują swoje skarpetki
- sprzątają swoje zabawki

Oczywiście, w praktyce różnie to bywa :) ale starają się tego przestrzegać. Najgorzej idzie oczywiście sprzątanie pokoików, ale i tak jest już nieźle.

A Krzyś na każdym kroku udowadnia nam, że obowiązki mogą być zabawą. Na przykład parowanie skarpetek, bo z par można układać obrazki na podłodze- tu układał akurat trójkąt :)



A potem rzut do celu- skarpetkami do szuflady. To jego ulubiony obowiązek :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz